C/ Comte Borrell, 179-183. Barcelona - Tel: 93 424 51 02

Conduir amb pèrdua de camp visual binocular? Un estudi sobre un recorregut de carretera supervisat amb seguiment simultani d’ulls i cap


PLoS One. 2014; 9(2): e87470.Publicat en línea el 11 de febrer de 2014 doi: 10.1371/journal.pone.0087470 Enkelejda Kasneci1,* Katrin Sippel,# 1 Kathrin Aehling, 2 Martin Heister, 2 Wolfgang Rosenstiel,1 Ulrich Schiefer,2, 3 and Elena Papageorgiou2, 4

1 Departament d’Enginyeria Informàtica, Institut Wilhelm-Schickard d’Informàtica, Universitat de Tübingen, Tübingen, Alemanya

2 Centre d’Oftalmologia, Institut d’Investigació Oftàlmica, Universitat de Tübingen, Tübingen, Alemanya

3 Centre de competències “Vision Research”, Curs d’estudis “Ophthalmic Optics/Audiology”, Universitat de Ciències Aplicades Aalen, Aalen, Alemanya

4 Departament d’Oftalmologia, Universitat de Leicester, Leicester Royal Infirmary, Leicester, Regne Unit

Harvard Medical School, Estats Units d’Amèrica


Resum

Les lesions de la via visual postquiasmàtica i la neuropatia òptica glaucomatosa causen defectes en el camp visual binocular (DCV) que poden interferir de manera crítica en la qualitat de vida dels pacients i, per tant, també en el seu permís de conduir. 

Els objectius d’aquest estudi eren (i) avaluar el rendiment de conducció a la carretera dels pacients que pateixen pèrdua de camp visual binocular mitjançant un vehicle de doble fre, i (ii) investigar els mecanismes compensatoris relacionats. Un instructor de conducció, cec al diagnòstic dels participants, va valorar el rendiment de conducció (aprovat/fallit) de 10 pacients amb defectes del camp visual homònim (HP), inclosos quatre pacients amb defectes del camp visual homònim (HR) i sis pacients amb defectes del camp visual homònim esquerre (HL), 10 pacients amb glaucoma (GP) i 20 subjectes de control oftalmològicament sans, relacionats amb l’edat i el gènere (C) durant una tasca de conducció de 40 minuts en una via pública prèviament especificada. 

Per tal d’investigar la capacitat d’exploració visual dels subjectes, es van registrar els moviments oculars mitjançant un rastrejador ocular mòbil. Es van utilitzar dues càmeres addicionals per supervisar l’escena de conducció i registrar els moviments del cap i les espatlles. Per tant, aquest estudi és nou ja que es va realitzar una avaluació quantitativa dels moviments oculars i es va realitzar una avaluació addicional del cap i l’espatlla. L’instructor de conducció va qualificar com a aptes per conduir a sis de cada 10 HP i a quatre de cada 10 GP, malgrat la pèrdua de camp visual binocular. Tres de cada 20 subjectes de control van fallar l’avaluació a la carretera. L’extensió del defecte del camp visual va ser de poca importància pel que fa al rendiment de conducció. 

El lloc del defecte del camp visual homònim (HVFD) va interferir de manera crítica en la capacitat de conducció: tots els subjectes amb HP fallits van patir una pèrdua de camp visual homònim (HL) per lesions hemisfèriques dretes. Els pacients que van fallar l’avaluació de conducció van tenir principalment dificultats amb el manteniment del carril i la capacitat de judici de l’espai. Els pacients que van superar la prova van mostrar patrons d’exploració diferents dels que van fallar. Els pacients que van aprovar es van centrar més temps a la zona central del camp visual que els pacients que van fallar la prova. A més, els pacients que van superar la prova van fer més mirades cap a la zona del seu defecte de camp visual. 

En conclusió, les troballes donen suport a la hipòtesi que l’extensió del camp visual en si mateixa no pot predir l’aptitud per conduir, perquè alguns pacients amb HVFD i glaucoma avançat poden compensar el seu dèficit mitjançant una exploració visual efectiva. Els moviments del cap semblaven ser superiors als moviments dels ulls i les espatlles per predir el resultat de la prova de conducció sota el present escenari d’estudi. 


Accedeix a la revista sencera

Revista Optometristes.cat nº 30 – versió català

Revista Optometristes.cat nº 30 – versió castellà

 

31 octubre, 2023

Coooc

Aquesta web utilitza galetes per a la millora dels nostres serveis i de la teva experiència com a usuari o usuària. En cas que continuïs navegant, considerem que acceptes el seu ús. Per a més informació sobre la nostra Política de Galetes clica aquí. Cookies View more
Acceptar