La visió és un procés complex i fonamental per a l’aprenentatge escolar. Les tres quartes parts de la informació que rebem arriben al cervell a través de la visió. El desenvolupament de la visió proporciona la capacitat d’utilitzar els dos ulls a la vegada, de forma efectiva i coordinada, per localitzar, identificar, interpretar, entendre i recordar la informació visual.
A l’escola, una bona visió és imprescindible!
Amb la visió, més val prevenir!
Cal fer la primera avaluació visual i d’escolta als 3 anys o abans si calgués i, a partir dels 3 anys, exploracions optomètriques anuals i cribratges visuals a les escoles, sobretot entre els 5 i els 9 anys.
➜ Convé realitzar una avaluació visual completa un cop l’any. Visitar l’optometrista el més aviat possible si l’infant:
– Nota cansament visual.
– Es queixa de mal de cap.
– Hi veu borrós de lluny i/o de prop.
– Es frega molt els ulls.
– Disminueix el seu rendiment escolar.
➜ Els cribratges visuals a les escoles són especialment importants:
– A primer cicle d’educació primària (6 i 7 anys): Per detectar disfuncions visuals que poden interferir en l ́aprenentatge de la lectoescriptura.
– A l’últim cicle d’educació primària i secundària (12 anys): Per detectar l’aparició i la progressió d’ametropies (miopia, astigmatisme, hipermetropia) i disfuncions de la visió binocular.
Com podem sospitar? Indicadors de problemes visuals
Hi ha alguns signes d’alerta que poden indicar la presència de problemes visuals i que famílies i educadors haurien d’aprendre a identificar, com ara:
– Escriure o llegir molt a prop del paper (menys de 20 cm).
– Veure-hi borrós o doble quan es llegeix o s’escriu.
– Veure-hi borrós de lluny i/o de prop.
– Aclucar els ulls o fer ganyotes per mirar la pissarra o quan es llegeix.
– Llegir molt lentament, saltar-se paraules i/o línies o repetir-les dos cops, i/o seguir la línia amb el dit.
– Fregar-se molt els ulls.
– Tancar un ull o tapar-se’l sovint.
– Queixar-se de mal de cap o de coïssor d’ulls.
– Disminuir el rendiment escolar.
Poster problema visualVisió i pantalles
➜ Per cada hora que l’infant estigui fent activitats en visió propera (llegir, escriure i/o visualitzar pantalles) o en visió de lluny amb pantalles digitals es recomana descansar la visió mirant de lluny entre 5 i 10 minuts i intentar enfocar un objecte el més lluny possible procurant veure els detalls nítids.
➜ En general, es recomana com a mínim seguir la norma 20-20-20. Apartar la mirada uns 20 segons cada 20 minuts de treball, lectura o pantalla a una distància d’uns 20 peus (que són uns 6 metres) per facilitar la relaxació i incrementar l´eficàcia en visió propera. Per recordar-se de fer aquests petits descansos, el COOOC ha desenvolupat l’aplicació OKVision, disponible tant per Windows com per Mac. Es pot descarregar a www.okvision.cat.
Set raons per no utilitzar pantalles abans dels set anys
1. Mirar la pantalla a una distància curta obliga un esforç intens dels ulls: d’enfocament (acomodació) i de centratge (convergència)
2. La lectura natural es produeix per la reflexió de la llum sobre el pla de lectura. Les pantalles estan retroil·luminades i, per tant, és una manera antinatural de veure-hi.
3. Se sotmet moltes hores als nens i les nens a veure-hi un món pla, sense volum, només en les dues dimensions de les pantalles.
4. En centrar tant la visió, es produeix una hiperestimulació del camp visual central, cosa que produeix un desequilibri en la consciència visual general de l’espai.
5. L’ús prolongat de pantalles és un factor de risc per a l’aparició de la miopia
6. Les dimensions reduïdes de les pantalles restringeixen els moviments oculars d’alta amplitud: la motilitat ocular es limita a una àrea petita.
7. En mirar pantalles, disminueix la freqüència del papelleig i incrementa la sequedat ocular, provocant molèsties i reduint la qualitat visual.
Limitar al màxim l’ús de pantalles, incrementar les hores de joc i esport a l’aire lliure, estimular els infants a la pràctica de jocs de taula, el dibuix i la lectoescriptura en paper permetran un desenvolupament normal del sistema visual.
Moure’s, un element preventori
Per gaudir d’una bona visió, és molt important moure’s i passar estones a l’aire lliure.
La llum solar té un efecte inhibidor de la miopia i, a l’aire lliure, utilitzem predominantment la visió llunyana.
El moviment és essencial i, per això, hem creat, de la mà del cantautor Pep Puigdemont, la cançó ‘Salta a la vista’.
La cançó compta amb el seu propi ball i videoclip.
Ja l’has escoltat?
Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual
El 2018 el COOOC va presentar la guia Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual, adreçada a educadors, docents i famílies.