
La visió és un procés complex i fonamental per a l’aprenentatge escolar. Les tres quartes parts de la informació que rebem arriben al cervell a través de la visió. El desenvolupament de la visió proporciona la capacitat d’utilitzar els dos ulls a la vegada, de forma efectiva i coordinada, per localitzar, identificar, interpretar, entendre i recordar la informació visual.
A l’escola, una bona visió és imprescindible!
Amb la visió, més val prevenir!
Cal fer la primera avaluació visual i d’escolta als 3 anys o abans si calgués i, a partir dels 3 anys, exploracions optomètriques anuals i cribratges visuals a les escoles, sobretot entre els 5 i els 9 anys.
➜ Convé realitzar una avaluació visual completa un cop l’any. Visitar l’optometrista el més aviat possible si l’infant:
– Nota cansament visual.
– Es queixa de mal de cap.
– Hi veu borrós de lluny i/o de prop.
– Es frega molt els ulls.
– Disminueix el seu rendiment escolar.
➜ Els cribratges visuals a les escoles són especialment importants:
– A primer cicle d’educació primària (6 i 7 anys): Per detectar disfuncions visuals que poden interferir en l ́aprenentatge de la lectoescriptura.
– A l’últim cicle d’educació primària i secundària (12 anys): Per detectar l’aparició i la progressió d’ametropies (miopia, astigmatisme, hipermetropia) i disfuncions de la visió binocular.
Com podem sospitar? Indicadors de problemes visuals
Hi ha alguns signes d’alerta que poden indicar la presència de problemes visuals i que famílies i educadors haurien d’aprendre a identificar, com ara:
– Escriure o llegir molt a prop del paper (menys de 20 cm).
– Veure-hi borrós o doble quan es llegeix o s’escriu.
– Veure-hi borrós de lluny i/o de prop.
– Aclucar els ulls o fer ganyotes per mirar la pissarra o quan es llegeix.
– Llegir molt lentament, saltar-se paraules i/o línies o repetir-les dos cops, i/o seguir la línia amb el dit.
– Fregar-se molt els ulls.
– Tancar un ull o tapar-se’l sovint.
– Queixar-se de mal de cap o de coïssor d’ulls.
– Disminuir el rendiment escolar.
Poster problema visualVisió i pantalles
➜ Per cada hora que l’infant estigui fent activitats en visió propera (llegir, escriure i/o visualitzar pantalles) o en visió de lluny amb pantalles digitals es recomana descansar la visió mirant de lluny entre 5 i 10 minuts i intentar enfocar un objecte el més lluny possible procurant veure els detalls nítids.
➜ En general, es recomana com a mínim seguir la norma 20-20-20. Apartar la mirada uns 20 segons cada 20 minuts de treball, lectura o pantalla a una distància d’uns 20 peus (que són uns 6 metres) per facilitar la relaxació i incrementar l´eficàcia en visió propera. Per recordar-se de fer aquests petits descansos, el COOOC ha desenvolupat l’aplicació OKVision, disponible tant per Windows com per Mac. Es pot descarregar a www.okvision.cat.
Moure’s, un element preventori
Per gaudir d’una bona visió, és molt important moure’s i passar estones a l’aire lliure.
La llum solar té un efecte inhibidor de la miopia i, a l’aire lliure, utilitzem predominantment la visió llunyana.
El moviment és essencial i, per això, hem creat, de la mà del cantautor Pep Puigdemont, la cançó ‘Salta a la vista’.
La cançó compta amb el seu propi ball i videoclip.
Ja l’has escoltat?
Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual
El 2018 el COOOC va presentar la guia Cuida la visió i aprendràs millor. Protocol de salut visual, adreçada a educadors, docents i famílies.