C/ Comte Borrell, 179-183. Barcelona - Tel: 93 424 51 02

Adhesió a les ulleres: un repte per als programes escolars de salut ocular a tot el món

Fundacio Ulls del Mon 22 febrer, 2024

La salut ocular infantil, especialment en edat escolar i en països amb índexs de desenvolupament baixos i mitjans, és un problema de salut pública important, que requereix estratègies innovadores i ben integrades per satisfer les necessitats creixents.

Actualment, 90 milions de nens a tot el món pateixen pèrdua de visió per una manca d’accés a l’atenció oftalmològica. No obstant això, els programes de salut ocular a les escoles són una oportunitat única per proporcionar serveis integrals als estudiants de tot el món i es poden utilitzar com una plataforma eficaç per a la prevenció, la detecció precoç i el tractament de trastorns oculars comuns. Tenen molts avantatges, com ara que permeten traslladar missatges d’educació sanitària dels ulls, que van des de la higiene ocular fins a una dieta saludable. A més, són programes a llarg termini que tenen un impacte sostenible en les persones i les comunitats i contribueixen al desenvolupament social i econòmic, individual i col·lectiu. També fan possible la detecció precoç i la derivació dels infants amb problemes de visió, que és la clau per a la provisió oportuna d’intervencions altament rendibles, com ara la provisió d’ulleres. Segons l’Agència Internacional per a la Prevenció de la Ceguesa, fer servir ulleres pot reduir les probabilitats de suspendre una assignatura en un 44%. A més, la morbiditat ocular representa una causa important de deserció ocular i, atès que el 80% del que els nens aprenen es processa a través del sistema visual, una bona visió és fonamental per a la seva capacitat de participar i beneficiar-se de les experiències educatives. La millora de la visió dels infants en edat escolar és una espiral de progrés: contribueix a una millor educació que, al seu torn, porta a una millor salut en l’edat adulta.

Actualment, 90 milions d’infants a tot el món pateixen pèrdua de visió per una manca d’accés a l’atenció oftalmològica

Malgrat tots aquests avantatges, els serveis de salut escolar són, massa sovint, una part desatesa de les intervencions de salut infantil en perjudici del potencial dels estudiants, especialment als països de rendes baixes i mitjanes. Moltes entitats sense ànim de lucre, com Ulls del món, han establert amb èxit programes de salut ocular a les escoles que ofereixen atenció oftalmològica a milers de nens cada any. Tot i això, encara hi ha la necessitat d’abordar millor les iniciatives i estratègies que ja estan en marxa, no només per augmentar el nivell de conscienciació i educar tota la comunitat educativa i les famílies sobre la importància de la salut ocular, sinó també per identificar altres factors que dificulten o impedeixen el tractament de la discapacitat visual entre els infants en edat escolar, especialment tenint en compte l’enfocament de gènere.

A Mali, on la Fundació Ulls del Món duu a terme un projecte integral de cooperació oftalmològica des del 2008, un dels problemes als quals s’enfronten els actuals programes de salut ocular escolar és l’ús irregular d’ulleres per part dels estudiants, de manera que, en alguns casos, els nens no n’obtenen el benefici esperat. Els motius principals són la manca d’implicació de les famílies en l’ús d’ulleres (ja sigui perquè tenen dubtes sobre l’aspecte que donen als seus fills o per por que les ulleres puguin perjudicar, en lloc de millorar, la visió de l’infant); la manca de suport dels claustres, que no animen els escolars a portar les ulleres; les burles i el maltractament dels companys cap als nens que porten ulleres, i, de vegades, la manca de comoditat fins que s’adapten a fer-les servir i la sensació d’absència de millores aparents en la visió.

Són, en la majoria dels casos, actituds de rebuig que compten amb respostes concretes i que Ulls del món ha definit en el marc d’un estudi recent sobre l’impacte del lliurament de lents correctores a alumnes amb defectes de refracció, realitzat a escoles de la regió de Mopti, a Mali, on treballa la Fundació. En concret, l’estudi defineix tres solucions senzilles:

i) Impartir educació sanitària al professorat, a les famílies i a tots els infants de l’escola, tant si necessiten ulleres com no.

ii) Implicar els infants en l’elecció de les muntures i la gamma de formats i colors.

iii) Fer un seguiment de l’ús de les ulleres.

A més, l’estudi aprofundeix en les accions i activitats implementades en el marc del programa “Ulls de Mali” entre la població infantil de Mopti i les seves oportunitats i beneficis, especialment a les escoles de la regió, i insta que es continuïn desenvolupant i intensificant. En concret, l’estudi posa èmfasi en el següent:

  1. Reforçar el programa de consulta escolar i les activitats de distribució gratuïta de lents implementat per les autoritats educatives del país, tenint en compte la gran àrea geogràfica i el gran nombre d’escoles i estudiants implicats.
  2. Establir i reforçar el seguiment dels infants per garantir la substitució de les lents perdudes i que els resultats i assoliments siguin clarament visibles pels claustres dels centres.
  3. Establir un programa de sensibilització/conscienciació per a estudiants, famílies i professors per tal d’adreçar les inquietuds que puguin tenir i garantir que s’abordin de manera eficaç, inclosa la participació dels nens en la selecció de muntures.
  4. Reforçar les capacitats del personal de les administracions locals i sanitàries en les diferents activitats perquè puguin fer-se seus els programes escolars de salut ocular impulsats per la Fundació.

 

Tot i que s’han implementat solucions a tot el món per facilitar l’atenció, tractament i cures oculars als infants a l’escola, és important millorar-ne l’impacte i eficàcia i que aquestes intervencions tinguin enfocaments innovadors i sistemes eficaços de seguiment i avaluació. Cal que hi hagi col·laboracions estratègiques entre les famílies, la comunitat escolar, les autoritats sanitàries i l’administració local, la societat civil i les mateixes entitats socials per no deixar cap infant enrere.

Els plans escolars de salut ocular permeten avançar cap a un desenvolupament més sostenible i, a més, contribueixen a millorar la salut i l’autoestima dels infants (ODS3) i el seu accés a l’educació (ODS4). També permeten avançar en igualtat de gènere (ODS5), reduir la pobresa (ODS1), obtenir creixement econòmic (ODS8) i molt més.

 

Aquest article es va publicar el febrer de 2024 a la revista Optometristes.cat número 32.

22 febrer, 2024

0 responses on "Adhesió a les ulleres: un repte per als programes escolars de salut ocular a tot el món"

Leave a Message

Coooc

Aquesta web utilitza galetes per a la millora dels nostres serveis i de la teva experiència com a usuari o usuària. En cas que continuïs navegant, considerem que acceptes el seu ús. Per a més informació sobre la nostra Política de Galetes clica aquí. Cookies View more
Acceptar